Plattform, delnings och nätverksekonomin
Plattformsföretagen ligger i framkant i den digitala utvecklingen…
- Uber, världens största taxiföretag, äger inga fordon.
- Facebook, världens mest populära medietjänst, skapar inget innehåll.
- Alibaba, världens mest värdefulla detaljhandel, har inga produkter.
- Airbnb, världens stösta logiföretag, äger inga fastigheter.
Gemensamt för dessa företag är att de bedrivs som plattformar, vilket innebär att de fungerar som mellanhänder mellan två självständiga parter utan att själva vara aktiva i utförandet av produkten eller tjänsten.
Vårt syfte med Ondrop är att digitalt bana vägen för varumärken att uppnå en hållbar tillväxt via efterfrågade plattformar (marknadsplatser) inom främst detaljhandeln, genom att förenkla, effektivisera arbetsflöden och samtidigt öka varumärkets produktexponering samt försäljning till både befintliga och nya marknader.
Är Ondrop en plattform? Ja, ovan Flywheel (figur) representerar de krafter som bidrar till ökade effekter i vårt nätverk mellan konsument, varumärken och marknadsplatser samt hur samverkan mellan parterna påverkar varandra. Ju fler varumärken som ansluter sig via vår affärsplattform till marknadsplatser, desto fler produkter kan exponeras för konsumenter. Vilket resulterar i att hjulet snurrar snabbare samt att nätverkseffekterna ökar för anslutna parter i vårt nätverk.
Optimera nätverken
Flywheel effekten
- Plattformsföretagens (marknadsplatser) syfte är att hantera nätverk, exempelvis kunder och varumärken. Detta kallas nätverkseffekter.
- Nätverkseffekter inom handeln kan exempelvis vara att locka säljare (varumärken) till plattformen, utbudet av varor ökar, vilket lockar fler kunder, vilket lockar ännu fler säljare o.s.v.
- Nyckeln i affärsmodellen är att plattformen själv inte behöver investera i alla dessa varor för att tillhandahålla det växande utbudet, vilket innebär att skalbarheten är enorm.
- Detta är kärnan i plattformsekonomin: Uber kan sälja 100 taxiresor lika gärna som 100 miljoner taxiresor – skillnaden består av ettor och nollor i företagets datasystem.
- Den renodlade handelsplattformen slipper bygga butiker, betala hyra, investera i varor, något som skapar enorm tillväxtpotential och stora skalfördelar.
- Varumärket får tillgång till miljontals nya kunder och möjligheten att exponera sina produkter samt upptäcka efterfrågan på nya marknader via en plattform som redan har en upparbetad kundkrets.
Vill du diskutera expansion via marknadsplatser med oss?
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig.
Förenkla försäljning
Vad är Ondrop?
Vårt syfte är att digitalt bana vägen för varumärken att uppnå en hållbar tillväxt via marknadsplatser, genom att förenkla, effektivisera arbetsflöden och samtidigt öka varumärkets produktexponering samt försäljning till både befintliga och nya marknader.
Vi erbjuder varumärken att med endast en integration nå ut till flera försäljningskanaler som Zalando, Amazon, Afound, Åhlens samtidigt med automatiserade produkt- och orderflöden. Vilket innebär att inkommande beställningar (via API) från marknadsplatserna distribueras från varumärkets egna lager direkt till slutkunden (drop-shipping).
Solution Partners
Vi samarbetar med Sveriges ledande e-handelsplattformar & IT-konsultbolag.
Maximera din synlighet på digitala marknadsplatser
Periodvis har varumärken inte samma möjligheter att göra större investeringar i områden utanför sina största kanaler. Hur ska man då jobba för att säkerställa så hög grad av synlighet som möjligt för att inte tappa mark? Mer specifikt, hur påverkar man algoritmerna på marknadsplatser för att maximera synligheten och därigenom den organiska trafiken?
Strategier för framgång på digitala marknadsplatser
Under 2023 ökade våra kunders totala försäljning på digitala marknadsplatser med 320%. Denna exponentiella tillväxt understryker inte bara värdet av att närvara på digitala marknadsplatser utan även behovet av en välplanerad strategi för att maximera resultatet.
Dr Denims succé på digitala marknadsplatser
I den ständigt skiftande världen av detaljhandel har teknologi och innovation blivit de viktigaste drivkrafterna bakom framgångsrika företag. Ett lysande exempel på detta är Dr Denim, det framstående modevarumärket känt för sina kvalitetsjeansprodukter. Genom ett innovativt partnerskap med Ondrop har Dr Denim implementerat ett sömlöst integrerat order- och produktflöde, vilket har möjliggjort en omfattande exponering av deras utvalda sortiment på Zalando, Europas ledande online-marknadsplats.
Digitala marknadsplatser – En väg ut i Europa
Business Sweden stod värd för Swedish E-commerce Academy’s webinar ”Digitala marknadsplatser – en väg ut i Europa” där det diskuterades möjligheter för svenska retailbolag att genom digitala marknadsplatser nå ut i bruset av det enorma produktutbudet online i Europa.
Oscar Jacobson lanserar kollektion på Zalando
Oscar Jacobson som är ett av Skandinaviens ledande livsstilsvarumärken för män, har lanserat sin kollektion på den digitala marknadsplatsen Zalando. Med en sömlös API-integration får kunden samma produktupplevelse som i Oscar Jacobson’s egna kanaler.
Skapa tillväxt på marknadsplatser
För att lyckas på digitala marknadsplatser krävs kontinuerlig analys och optimering, precis som gällande dina egna kanaler. Vi vet att just digitala marknadsplatser är outforskad mark för flera e-handlare där ute. Och det är därför vi finns här, det är vår grej – vi hjälper varumärken att lyckas på digitala marknadsplatser!